zondag 25 november 2012

Wannahaves

Zoals Doe Maar ooit zong: "we komen niks tekort, we hebben alles. Een kind, een huis, een auto en elkaar", heb ik het gevoel dat ik een gezegend mens ben. Eigenlijk heb ik alles wat ik nodig heb en bijna alles wat mijn hartje begeert. Toch moet een mens wat te wensen hebben, zeker in deze tijd van het jaar. Daarom maar een leuk lijstje "Wannahaves". Ik wil bij voorbaat mijn excuses aanbieden, hij is namelijk nogal schaamteloos :$

Nike FuelBand



De Nike+ FuelBand is echt zo'n gadget voor geeks die het sporten hebben ontdekt. Het is een armband die de hele dag bijhoudt hoeveel je beweegt en aangeeft of je je doel(en) gehaald hebt. Daarnaast kan ie ook gewoon de tijd aangeven.

Adidas MiCoach Heartrate sensor


Bij het rennen heb ik altijd mij iPhone met Runkeeper bij me. Tot op heden kan ik nog niet bijhouden hoe mijn hartslag verliep. Dat kan met de miCoach dus wel. Leuk toch ?

Bose A20



Nu ik eindelijk een "serieus vliegbrevet" heb, kan ik natuurlijk ook niet buiten een serieuze headset :) . De Bose A20 is wat dat betreft "de norm". Helaas merk je dat ook aan de prijs en daarom blijf ik nog even met mijn wat minder professionele headset vliegen.

Lightspeed Zulu II headset


Als alternatief voor de Bose is er nog een mooie headset op de markt; de Lightspeed Zulu II, die een paar honderd euro goedkoper is. Hij heeft ook actieve lawaaionderdrukking en nog wat leuke features, zoals Bluetooth.




Canon 7D Mk II


Ik ben al jaren de blije eigenaar van een Canon 30D camera, waarmee ik al heel wat foto's gemaakt heb. Ik merk dat ik nu soms tegen de grenzen van de camera aan loop en dan MOET je natuurlijk eigenlijk een nieuwe body hebben :P . De 7D MkII is dan wel een hele fijne keuze.

Canon 6D



Net toen ik dacht dat de 7D MkII toch ECHT mijn volgende camera moest worden, bracht Canon de 6D uit. Een echte full-frame camera met specificaties om de vingers bij af te likken. Deze camera zal mijn lenzen echt recht doen, maar mijn spaarrekening wat minder.

Macbook Air


Niet veel mensen durven tegen te spreken dat de MacBook Air de meest sexy laptop op de markt is. Hij is ook meteen één van de duurste. Als je dus niet echt een goede reden hebt om hem te kopen (en wie heeft die nu?) EN als je hem niet kunt afschrijven op je bedrijf (dat zijn al meer mensen), dan komt het aanschaffen van zo'n ding er meestal niet van.


Apple TV3


Als je rondom in de Apple multimedia spulletjes zit, dan mag de Apple TV natuurlijk niet ontbreken. Helaas staat ie ook nog gewoon op de Wannahaves lijst!


Cirrus SR-22

Voor de ultieme Wannahave is sparen niet voldoende. Hier moet echt een hoofdprijs in een loterij aan te pas komen, maar dan heb je wel de natte droom van elke privépiloot.



En geef toe: het is wel echt de ultieme werkplek :)


donderdag 22 november 2012

Rotterdams Avontuur

Na een aantal jaren landen op allerlei "groene velden" vond ik het wel eens tijd om een keer op een gecontroleerd veld te landen. Ik was al eens met een Cessna vanaf Rotterdam meegevlogen, en via mijn (bijna) vaste vliegmaat kwam ik in contact met Marcel, een vlieger bij de Vliegclub op Rotterdam. Hij nodigde ons uit om eens naar Rotterdam te komen, en zo gingen we voorbereiden om die vlucht eens te maken. Via Facebook nam ik met Marcel alle procedures en mogelijk aanvliegroutes door, inclusief tips van de meester zelf.

Toen we op Hilversum vertelden dat we naar Rotterdam zouden gaan werden we vol ongeloof aangekeken. Dat zou wel heel duur worden!.

Na de verplichte formaliteiten vertrokken we. De reis ging onder de Schiphol CTR langs en dan langs de kust. Het plan was om met een HOTEL arrival aan te komen en dan aan de toren te vragen of we de nieuwe waterweg mochten volgen tot de Euromast en dan via DIRECT PAPA binnen te komen.

Toen we eenmaal langs de kust vlogen konden we ons gaan voorbereiden op de HOTEL arrival. Als eerste maar de ATIS uitluisteren....... Ehhhhh.... frequentie van de ATIS is 110.4....... Die hebben we niet op onze radio! Nou ja, dan maar braaf tegen de toren zeggen dat we geen ATIS hebben straks.

Boven de Maasvlakte contact opgenomen met Rotterdam Tower. Die moesten wel lachen en de controller gaf ons de ATIS info. Dat ging nog best snel, maar wat wel duidelijk was, was dat er een stevige crosswind stond. We kregen ook de vraag of we onze transponder aan wilden zetten. Maar wacht even.... die staat toch aan?? Kennelijk zag de toren onze transponder niet, en daarom kregen we geen toestemming om van de normale arrival route af te wijken. We maakten dus een normale HOTEL arrival. Het was nog even zoeken naar de juiste reportingpoints, maar uiteindelijk vlogen we in het circuit.

Daar kom je dan, voor het eerst aanvliegen op een vreemd veld, een circuit dat 300 voet hoger ligt dan "thuis", en berg crosswind en een ENORME asfaltbaan voor je neus. Het vergde nog best wat concentratie, en wat me het meest opviel was dat de kist zo lang bleef doorzweven. We schoten dus de eerste exit voorbij en dan is het nog best ver naar de volgende exit. De verkeersleider vroeg ons ietwat narrig om dan maar 180 graden te draaien op de baan en te backtracken en dan als een speer de baan te verlaten. Ik zag inderdaad al een kist klaar staan voor vertrek. Ik probeerde zo snel als mogelijk te taxien maar ik voelde al dat het vliegtuig lichter werd, dus maar een beetje gas terug ;)
De verkeersleider zei weer dat ik moest opschieten en ik dacht... als ik nog harder ga, stijg ik weer op!

Toen we de baan verlaten hadden gingen we naar het terrein van de Vliegclub, waar Marcel ons netjes op een parkeerplekkie loodste. Tijd voor een bakkie!
Daarna liet Marcel trots alle vliegtuigen zien waar hij mee vliegt. Da's een mooie verzameling daar in Rotterdam. Hij hielp ons nog even met het uitluisteren van de ATIS en daarna maakten we ons weer klaar voor vertrek.
Op zo'n echt veld gaat het er best officieel aan toe. Zo moest mijn passagier een officiele boardingpass hebben Ook de RT gaat in stappen. Netjes vragen of je je motor mag starten en of je mag gaan taxien. Toen we gingen taxien kwamen we een Transavia kist tegen. Da's best indrukwekkend, en je hoopt dat ie op tijd de bocht om gaat ;)

Na de run-up checks mochten we de baan op en dan valt je pas echt op hoe GROOT die is. Ik gaf gas en ik weet niet precies hoeveel baan we gebruikten, maar we gebruikten nog veel meer baan niet. Later hoorde ik ook van Marcel: "ik hoorde het toerental van de motor toenemen, maar toen ik keek hingen jullie al in de lucht!"

Daarna in een rechte lijn naar Hilversum gevlogen en nog flink nagepraat over deze ervaring. Toen we geland waren vroegen de mensen met enig leedvermaak in hun stem: "en, hoeveel landingsgeld was je kwijt??", maar dat viel dus reuze mee dankzij Marcel en zijn Vliegclub.

(de beelden volgen snel)

zaterdag 10 november 2012

Turf lopen

Ergens in oktober vorig jaar heb ik gezegd: "volgend jaar ren ik de 5 km op de Zilveren Turfloop in Mijdrecht". Ik had nog een jaar om te trainen, dus dat moest wel gaan lukken. Ik had een appje op mijn iPhone dat beloofde dat het mij als "couch-potatoe" in 8 weken tot 5 km renner kon promoveren, dus hoe moeilijk kon dat nou zijn. Gewoon de ene voet voor de andere en dan kwam het wel goed.


Dat bleek toch iets ingewikkelder. In het begin had ik gewoon geen conditie om 6 keer een minuut te rennen. Toen ik mijn resultaten liet zien aan mijn meer ervaren ren-collega, zei ze.... "JOH, je moet eens wat rustiger rennen!" Ik bleek dus gewoon onwijs snel te rennen en zo mijn energie wel heel snel op te gebruiken. Later kreeg ik steeds last van zere schenen. Daardoor kon ik gewoon na een oefening een aantal dagen niet meer rennen. Ik was namelijk begonnen met hardlopen op een paar schoenen dat ik nog dat staan. Kennelijk zijn squashschoenen geen goede loopschoenen.

Toen ik goede schoenen had ontbrak het nog aan één belangrijk element: DISCIPLINE.
Er is altijd wel een goede reden om niet te hoeven rennen, en zo gebeurde het dat ik, 10 weken voor de Zilveren Turfloop, nog maar halverwege het trainingsprogramma was.

Gelukkig kreeg ik via Facebook een berichtje van De Veenlopers (de atletiekvereniging die de Zilveren Turfloop organiseert) dat zij een 8 weekse "start-to-run clinic" organiseerden. Ik heb me daar voor ingeschreven en zo gingen we 8 weken lang op zondagochtend aan de training. Daarnaast kregen we ook opdracht om twee keer per week zelf te rennen. In het begin ging dat makkelijk omdat we helemaal opnieuw begonnen en ik dat allemaal al geoefend had, maar toen we rond de 10 minuten rennen kwamen leek het even of ik het allemaal niet ging volhouden en zou moeten afhaken.

WAT er precies gebeurde weet ik niet, maar ineens kon ik gewoon 2 kilometer rennen en toen INEENS 4 km en de week daarna INEENS 5 km. Dat gaf natuurlijk moed voor de Zilveren Turfloop op 4 november. Met een gerust hart ging ik er naar toe en ik had me voorgenomen rustig aan te lopen en vooral te focussen op het uitlopen zonder te hoeven wandelen.


Eerst de sporthal in om het startnummer te halen en de anderen van mijn loopgroep te vinden. Toen dat allemaal geregeld was gingen we samen warmlopen.


Onderweg naar de start kwam ik vrouw en dochter tegen die mij kwamen aanmoedigen. Bij de start even rustig de RunKeeper gestart en daar gingen we dan. Ik "parkeerde" mezelf achter een loper die niet te snel ging, zodat ik mezelf niet stuk zou lopen op de eerste kilometers. Al gauw ging me dat toch te langzaam en ging ik op zoek naar een nieuwe haas. Dat ging zo een paar keer door en op de RunKeeper hoorde ik ook al dat ik onder mijn normale tijd liep. Ik gaf dus nog maar een beetje extra gas op de laatste kilometer.... Bij de laatste bocht stond onze trainer Dirk ons aan te moedigen en riep "Kom op, we zitten op de 32 minuten!" Ik zag de finish en het publiek en ik besloot alles te geven. Helaas liepen er wat mensen in de weg, en toen ik wilde inhalen liep ik weer een ander in de weg. Het werd dus een beetje een duw en trek finish maar ik finishte uiteindelijk in 32:39!! Geen Olympische tijd, maar voor mij de snelste ooit ennnnnnn..
IK LIEP TURF!!

Op de video hieronder zie je mij binnenkomen (vanaf 17:25 kom ik in beeld)



Inmiddels heb ik me laten overhalen om op 24 November mee te doen aan de Westrandwegrun in Amsterdam. Die is 10 km! Het gaat zeer zeker afzien worden, maar ik doe het om geld in te zamelen voor de stichting MS Research. Jullie kunnen me sponsoren via deze site!